torsdag 29 maj 2008

Svar till Toff och ytterligare förklaring

haha toff, det var nog min längsta kommentar ever, och jag förstår med din fil kand examen att du inte kunde låta bli :)Dock tror ja vi missförstår varandra lite. Jag menar inte hur brottet i sig självt gentemot familjen beskrivs. Jag menar bara den mediabild vi får se och höra, och hur den påverkar oss.Jag gjorde en studie här på Kulturanalys då jag gick igenom en massa artiklar om brott mot kvinnor. Och i varje artikel som handlade om "svenskar" så beskrevs mannen som så att han hade alltid hade setts som lugn, en t4revlig man som aldrig hade varit till besvär etc och att brottet kom som en chock för allmänheten, och att han förklarades som psykisk sjuk på olika sätt.Om det däremot handlade om en "icke svensk" man så, speciellt i Fadimes fall som mördades av sin pappa, vart han till åtlöje i medierna, man förklarade att han "inte ens hade körkort", att han inte var "inne i det svenska samhället" och hans brott förklarades med hans kulturella bakgrund som "icke svensk" och ingen sågs vara särskilt förvånad heller. Så var även fallet i de andra artiklar jag läste. Precis som du skriver: Mördas människor av samma orsak överallt?Jag skulle tro det. Jag är övertygad om att det handlar om mannens makt gentemot kvinnan, och när hon går sin egna väg så mördas hon. Då blir det "hedersmord" i den bemärkelsen du skriver. Det sjuka är att man bara skriver "hedersmord" om "icke svenska" kvinnor som blivit mördade av sina släktingar eller familjemedlemmar.. Det är DÄR felet ligger..
Jag ber om ursäkt att mitt svar på din kommentar hamnade här, men jag kände att jag även förklarade ytterligare saker sen mitt förra inlägg... Hoppas detta var ok.

Nu ska jag lämna in min uppsats!!! wiiie

1 kommentar:

Christoffer Carlsson sa...

jahaa. nu förstår jag mer vad du menar, tror jag. fast jag är inte HELT säker på att du har 100% rätt. att det finns en mediabild som är underförstått rasistisk kan jag väl hålla med om, men mäns våld mot kvinnor som fenomen överallt är jag lite osäker på. jag kan dock inte förklara hur jag tänker men jag ska fundera lite på saken och så kanske jag återkommer (om jag har något vettigt att säga).