torsdag 29 maj 2008

Irak vers Sverige

Med tanke på att Ris-kvinnan från usa hänger i sthlm för tillf'ället så är det ju återigen dags att bli lite förbannad.. Ja, för ja KAN inte låta bli, så enkelt är det.
På grund av denna människa så handlar ju självklart i stort sett alla artiklar på dn:s hemsida om Irak-kriget, om puckots (oj, ursäkta) jag menar ju Ris-kvinnans besök o alla säkerhetspådrag.
Dock var det speciellt en artikel som stör mej men som jag kan förstå. Den handlar om, och spär på, den bild vi har om Irak, om deras kvinnoförtryck och om hur bra vi har det här. Jag menar inte att bagatellisera de Irakiska kvinnornas förtryck, men jag vill bara att folk inte ska tro att ett muslimskt land har det sååå mycket värre än "vi". Jag vill bara få folk att förstå vad de svenska medierna vill få oss att tro och tänka om "dom andra".
Det de i artikeln kallar "hedersmord" är ett västvärlds-påhittat ord om vad "andra" gör mot "sina" kvinnor.
Om det däremot är en "svensk" man som mördar en "svensk" kvinna, så heter det bara mord, möjligtvis kvinnomord eftersom det ju "är lite värre", o den "svenska" mannen beskrivs i media som sinnessjuk, psykisktlabil, ett offer under omständigheterna från samhället.
En "icke svensk" man beskrivs som farlig via sin kultur, som "lärt sig fel", som mördare av "fel orsaker".
Ser ni hur sjukt detta är?
Ser ni vad media gör med våra hjärnor gentemot "icke svenskar"?
Ser ni inte hur de får "oss" att tro att "icke svenskar" går runt även i andra länder, även i sina egna, och utövar "hedersmord" medan våra minsann äkta lite finare svenska mord bara blir mord?
Ja, fundera på den en stund.. Jag lär återkomma under dagen... För just nu insåg jag att jag är tvungen att rusa...
To be continued...

3 kommentarer:

Christoffer Carlsson sa...

Jag börjar som en tråkig kriminolog: den här typen av våld är otroligt komplext. Därför också väldigt spännande. Om man ser på användningen av heder, handlar den främst om brottets motiv; man dödar någon för att försvara det som ganska felaktigt kallas för "heder" (men ett "bättre" ord finns inte i svenska, engelskan har "honor" som inte är så mycket bättre). "Hedern" är ofta kopplad till familjen eller släkten eller något liknande; någonting måste försvaras och hållas intakt då "det som skett" kan skada familjen/släkten/gruppen. Detta är inga spekulationer; åtskilliga rapporter, uppsatser och böcker har dokumenterat den här sortens fall.
Vissa menar att "hedersvåld" helt enkelt bör betraktas som och döpas om till det man kallar "domestic violence" eller familjevåld. Problemet är att det inte alltid rör "familjen" i släktskapets mening.
Frågan är dock; dödas människor av den här sortens motiv på alla platser i världen? Eller snarare kanske frågan borde bli, försvarar man sin "heder" på samma sätt överallt i världen? Jag är ingen mästare på den här delen av kriminologin, men läs Unni Wikan och hennes "En fråga om heder". Dock tror jag att du skulle få ut mycket av att läsa Jenny Hedkvists (min polare!) C-uppsats från 2006. Hon problematiserar ett antal domar som uppmärksammats som hedersvåld i media, och frågar materialet om det verkligen kan tolkas som hedersrelaterat våld. Länk: http://www.criminology.su.se/content/1/c6/02/15/55/2006c_Jenny_Hedkvist.pdf

Christoffer Carlsson sa...

Crap, av nån anledning kom inte hela länken med. jag testar igen.

http://www.criminology.su.se/content/1/c6/02/15/55/2006c_Jenny_Hedkvist.pdf

Christoffer Carlsson sa...

aaah fuck. jag mailar dig länken. puss!