onsdag 21 maj 2008

Ord (igen)

Jamen jag veeeet att ja alltid tjatar om hur förbannad jag kan bli på ord som "sjuksköterSKA", "FRUkost" o sånna där..
Och ja, nu har det hänt igen, och jag har ju alltid ett kraftig behov av att vädra allt, så here it comes again.
Men för i heee*vete! Varför måste det heta "barnFLICKA"?!!!
Var inne på sthlm univ. hemsida för att kolla boende-annonser när ja råka ramla in på "övrigt", och där fanns ungefär, och jag skojjar inte, en miljard annonser om fölk som söker just "barnFLICKA"... Ok.. lögn.. inte en miljard. Men nästan!
Precis som att könet skulle avgöra om man skulle passa att jobba med andras fula bortskämda snorungar?! Jag tror inte det skulle vara många föräldrar som skulle, om de visste min inställning till kids och specieeelt min inställning och mina fördomar om östermalmskids, men som sagt skulle låta mej passa dom o vara med i deras uppfostran.. Däremot kommer jag på så här på rak arm säkert 5 killpolare som de bara hade äääälskat!
Arrrgghh, ja blir så aaarg!
Och nu kanske nån tänker "jaha, men vad ska man använda sig av för ord då nu när språket begränsar oss i vår pk:het och vi inte kan ändra det faktum att det faktiskt heter barnflicka, och vi måste göra oss förstådda" och allt sånt där...
Ja men för tusan, säg barnvakt eller vad tusan som helst! Unge-passare. Barnuppvaktare.. eller, nä, inte det sista. det låter som att man uppvaktar barn vilket med ett annat ord kallas pedofili.. Men ni fattar ju vad jag menar! Förmodligen. Om inte era föräldrar tappade er bakom en vagn eller nått anant skit.
Argh!
Arg arg arg arg
När jag blir stor ska ja bli politiskt-lesbisk som ja läste om idag. En sån som lever o har sex med kvinnor bara för att ett förhållande med en man automatiskt via samhället sätter er i ett förhållande under patriarkatet och därför kommer det aldrig kunna bli jämställt. Jag ska även bosätta mej på en öde ö, bara använda ord som barnPOJKE (nä det kommer jag inte, för vi ska inte bara vända på skiten, så ordet kommer bli barnvakt), sjuksköt (för skippar man slutet så blir det även könsneutralt) och säga att "nu ska vi äta kost" på morronen.
Ja, det ska ja banne mej. Sen ska ja adoptera en unge som inte ser ut som mej, döpa den till ett jätte konstigt namn men ge den jobb iaf, ja o frugan ska säga att vi är arbetarklass trots att vi har supermycket pengar och bete oss medelklass, så där lagom liksom, samtidigt som vi bär Palestinaschjal och röstar mp. Vi ska källsortera och äta vegetariskt och vi ska bli det där perfekta paret där båda har en fetisch som vi accepterar hos varandra.

Tänk er, allt detta börjar med ett par annonser. Förstår ni då hur mycket ilska jag sitter på?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Barnvakt är inte samma sak, de är inte anställda. Många barnflickor är även inneboende. Men en annan aspekt är att en del "barnflickor" är lite äldre, en 30-åring kanske inte direkt vill kallas "flicka" (vilket nog många 20/25-åringar inte heller inte vill men kanske accepterar) vilket ger fler anledningar till att ha annat namn.