onsdag 21 maj 2008

Gladare

Roligt citat från dagen då Malens syster Anna skulle berätta hur stor kryssninge är hon ska fara med i sommar:

Båten är typ större än hela sthlm- Anna 24 år, i en snar överdrift.

Jag har även kommit på värsta knepet för att bli pigg när man är tenta-trött-i-huvudet!
(ok, detta skriver jag bara för att få skryta)
Jag lägger mej på golvet, gör 120 sit-ups, sedan 60 rygg-och-arm-bens-lyft på mage, sedan armhävningar (dock hur många avslöjar jag inte, för det är löjligt få).
Så sjukt nöjd och man blir verkligen piggare eftersom kroppen kommer igång lite.
(nä, jag bara e så sjuuuukt nöjd o vill skryta)
Nu, back to plugg vilket går bra ikväll eftersom ja fått sjukt bra konstruktiv kritik från Toff. Tank jo bejb!

(visste ni förresten att "narcissism" kommer från den mytologiska berättelsen om Narcissisus som älskade sig själv och sin spegelbild så mycket att han avböjde alla kärleksyttringar från de som förälskade sig i honom. Till slut blev han dömd att för alltid förälska sig i sin egen spegelbild i en källa, och slutligen tynade han bort eftersom han inte kunde släppa sin egen spegelbild med ögonen, och vid sin sista suck förvandlades han till en blomma, pingstlilja (narcissen).)
Gyyyd så mycket man kan lära sig på nätet!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den grekiska mytologin har ett snevridet genusperspektiv. Utmålar alla män som egenkära.. Och statyerna på dom manliga gudarna. Värsta MTV-idealet..

*Emma* sa...

Ja visst är det så hannu. men ett snedvridet genusperspektiv har väl alltid existerat inom religion och mytologi överallt, det känns inte som att endast den grekiska är värd denna pungspark. Och jag kan inte riktigt hålla med om att det endast skulle vara männen i den grekiska som råkade ut för detta. Dock måste ja ge grekiska mytlogoin ett plus för att vara HBT-vänligt eftersom kvinnor och män kunde bli förälskade i andra med samma kön, och det är ofta i berättelser som kvinnor och män slåss mot varandra på lika villkor...
Och samtidigt får man se alla religioner o liknande efter deras kontext och den tidens norm och regler. Det fascinerande är att MTV-idealet fortfarande existerar..

Anonym sa...

Sen kan man ju diskutera vad som är snevridet egentligen. Lite olika är vi ju trots allt.. Ganska naturligt att kvinnorna stannade hemma från mammutjakten när dom var gravid, tex, tycker då jag. Men det var väl någonstans med Abraham det inte längre blev rumsrent att njuta av livet och efter det har väl styrande organ styrt genom att trycka ner sitt folk. Än idag, tycker jag. Det känns som om den här diskussionen är lite off topic. Har fröken Fejsbook? :)

Anonym sa...

de visste faktiskt jag, för det har jag lärt mig på jeopardy...=)

träning, på kvällskvisten, i maj? oh my god. duuukti pulla...

Linn

*Emma* sa...

Vem är det som säger att kvinnorna stannade hemma medan männen jagade mammutar? Är det inte så att det är dagens forskare som är bundna efter dagens normer och kontext som säger att männen jagade medan kvinnorna stannade hemma? Varför målar man grottmänniskor med pälsar över deras "pinsamma" områden? Hur i helvete kan man veta att dom områdena på kroppen var "pinsamma" och skulle skylas då? Kolla på vissa stammar på öar i världen, där skyler man inte mycket, utan ibland t o m framhäver. Jag minns inte var, men det finns ett samhälle/folk som är matriarkalt, d v s mannen stannar hemma med barn och hemmasysslor medan kvinnan arbetar o jagar... Olika är vi bara biologiskt, sedan är det genus och normer som "lär" oss hur vi ska bete oss, vara och tänka, och därmed "blir" vi olika..Diskussion på denna nivå är aldrig off topic! :) sök på mitt fullständiga namn för fejjan, Emma Bergman

*Emma* sa...

och förresten Linnan: Va duuuuktig du äääär!! sjukt stolt :) Jeopardy is the shiat.
Och vad glad jag är att NÅGON kommenterade min träning. det var ju därför ja skrev om det! För att få höra att jag är bra :)

Anonym sa...

Givetvis färgas forskarnas bild av utdöda arter/civilisationer av dagens samhälle men fortfarande står jag fast vid att gravida kvinnor inte jagade mammuttar. Inte för att jag inte tror kvinnor i vanliga fall skulle ha problem att ha ihjäl en mammut.