måndag 29 september 2008

O´learys

I lödags var jag på O´learys. Där har ja inte varit sen de två gånger ja va där när ja precis hade flyttat hit och man inte visste vars krogarna riktigt låg eller vad det var för slags ställen. Dock insåg ja ganska snabbt att O´learys definitivt inte var något för mej. Ett fetare stekar-wannabe-ställe i Umeå får man leta efter. Och det var så i helgen me.

Jag och mina vänner gick dit för att Maskinen skulle spela. Jag gillar inte Maskinen. Att ställa sig och dansa till en låt som har sångtexten "alla som inte dansar är våldtäktsmän" är för mig totalt absurt och väldigt sjukt. Jag förstår provokationen men det är nått som inte tilltalar mej helt enkelt... Men iaf, en bekant hade gratis biljetter så vi for dit. När vi kom in och satte oss vid ett bord blev jag helt fascinerad över detta ställe. Jag hade liksom glömt hur det var eftersom det var 2 år sen jag var där sist en helgkväll och inte bara för att kolla på fotboll eller hockey. Jag kände att istället för en normal utekväll skulle detta bli ett socialt experiment. Det skulle bli en iakttagelse av vad så att säga ”de andra” gör ute på helgerna och vilka dessa ”dom andra” är som jag aldrig ser. Därför satte jag mej så jag kunde ha översikt över ett par bord och ganska mycket golvyta.

Det jag först och främst såg var fyra brudar som satt vid ett bord och spanade. De talade knappt med varandra utan alla hade sin totala fokus runt sig, vilka som gick förbi, vilken musik som spelades, vilka eller vem som kanske möjligtvis flirtade med dom eller skulle kunna börja om de bara fick ögonkontakt. Alla fyra tjejer hade även en varsin fläschig drink som de satt och sippade på. Var de studenter så förstår ja sippandet, att köpa drinkar på O´learys, eller öl för den delen, är verkligen inte billigt! Sen gjorde de även en sak som jag tycker ser så otroligt komiskt ut, men som jag säkert ibland själv också gör. Men de satt och dansade. Att ”sitt dansa” är nog bland det fulaste man kan göra. Att med huvudet och midjan, kanske lite axlar om det är en kickass låt, digga till låten, hänga me i takten och liksom bara gunga lite fram och tillbaka över bordets kant. Och detta gjorde brudarna, exakt likadant dessutom. Tyvärr såg jag aldrig om någon av dom blev uppraggade. Förmodligen, de var sjukt fina alla fyra.

Bredvid det här bordet satt det tre till synes väldigt unga killar och sippade på varsin bärs. De var mer högljudda och satt och gjorde narr av folk som gick förbi, härmade deras gång eller sätt att röra sig och skrattade så där hysteriskt mycket efteråt att jag tolkade det som att de egentligen inte alls tyckte det var särskilt kul, men de andra skrattade ju, och det är viktigt på krogen att visa att man hör ihop och att man är självsäker. Och det kan man ju göra på dessa excellenta sätt. Plötsligt kom det fram två brudar och ställde sig preciiiis vid deras bord. Detta gjorde mig först lycklig eftersom jag tänkte att ”yes, här finns alltså brudar som vågar ta för sig och ragga upp ett par snubbar, fy fan va gött” och jag skämdes lite över att jag hade varit så fördomsfull att ja inte trodde "stekar-wanna-be-brudar" gjorde det och bad därför tyst om ursäkt till ingen men alla. Dock blev jag besviken. De två tjejerna ställde sig och började dansa mot varandra så där sexigt som de sett på film att de coola och snygga tjejerna gör. Ni vet, det var den där låten som går typ ”low low low low” och så vidare. Väldigt fantasifull låt måste jag säga, verkligen. Och självklart sänkte tjejerna sig mot golvet vid varje ”low” så att de till slut nästan satt på golvet. Dock var de inte riktigt så smidiga som krävs för denna självutlämnande dans, så när ”low:andet” var slut kom de kanppt upp igen, vilket gjorde att de tre grabbarna vid bordet som flabbade åt folk, ja de höll ju på att dö av skratt. Rakt upp i de två stackars dansvilliga tjejernas ansikten skrattade grabbarna grus över deras försök till sexighet. Det som överraskade mej var bara det att sen fick tjejerna sitta vid deras bord iaf. Ja, kanske inte så konstigt. Förlåt mej tjejer, men efter att ha gjort en sån grej, efter att ha fått skratt rakt upp i ansiktet och sen ändå frågar om man får sitta vid bordet, ja då har man ju direkt utgett sig för att vara ett lätt byte.

Kanske nått jag skulle prova på i och för sig.. Att vara för mycket, brutal och skrikig på krogen har jag märkt skrämmer pojkar. Har aldrig förstått varför, men de har väl säkert som mej lärt sig hur det egentligen ska gå till, och alla som avviker från standard-raggningen är ju en galet obehaglig människa. Hade det varit år 1500 och jag hade varit lika avvikande i nån liknande situation då, ja då hade folk tagit mej för häxa och jag hade blivit bränd på bål, eller så hade jag setts som galning och fått gå runt på gatorna och tigga för min egen överlevnad. Jag e galet nöjd över att leva på 2000-talet ändå. Men! Nu ska vi inte gå ifrån ämnet.

Jag måste faktiskt erkänna att när Maskinen väl började spela så var de ganska bra, eller så råkade jag vara i rätt sällskap. Svårt att veta vilket, svårt att skilja dom åt, som en känd svensk har sagt. Men spelningen var faktiskt riktigt bra för att vara skitmusik och jag stördes inte supermycket av att tjejerna runt mej som stod nästan längst fram och tyckte det var jobbigt att jag knöddes, trotts att ja inte ens gjorde det utan självklart blev knuffad bakifrån av folk som ville längre fram. Och tjejen me de enormt vassa smala klackarna som hela tiden spettsade rakt igenom mina Converse hade ju kunnat bli mer störande om hon t ex hade tittat på mej, bett om ursäkt en endaste gång eller iaf sett ut som att hon ens brydde sig lite. Men det gjorde hon inte, så det var ju tur. Så ja, spelningen var faktiskt ok, men jag är ändå sjukt nöjd över att jag inte betalade en spänn på att gå in där, och jag kommer garanterat aldrig göra det heller.

Det tragiska är bara att när jag råkar hamna på såna ställen kan ja inte låta bli att vara sjukt fjortis och bara börja driva me alla dessa stackars människor som faktiskt råkar tycka att där är roligt. Jag menar, vad har jag för rätt att döma dessa människor bara för att de är helt identitetslösa? Bara för att dom har tittat på för många filmer, läst för många mode magasin och lyssnar för mycket på Ebba von Sydow så ska ju inte jag komma där och tro att jag skulle vara bättre på något sätt. Nä, och bara för att jag tycker det är så sjukt jävla hemskt och tragiskt när två tjejer står och ger varandra en lap dance mitt på dansgolvet, när killarna står och dregglar runt omkring, när en kille ställer sig bakom en tjej och låtsas slå henne på rumpan, ja bara för att folk faktiskt på riktigt GÖR sånt på krogen så har jag ju ingen som helst rätt att ställa mej och göra robot-dance eller hoppa runt och in i folk i 2 timmar. Nä, skäms på dej Emma, fy skäms! Låt de stackars vilsna, sorgliga, personlighetssökande ungdomarna vara och håll dej på de ställen där du brukar vara med alla andra människor som har lite självironi och vågar ta för sig. Där råkar jag trivas bättre, och där smälter jag in utan att direkt iaf förstöra någons kväll. Förstörde jag för någon i lördags på O´learys så ber jag om ursäkt. Förlåt mej. Men känn er välkomna att maila mej om saken. Om ni vill ha en personlig ursäkt. Har ni tur kommer jag bry mej.

7 kommentarer:

Linnea sa...

Hahahahaha! O'learys är faktiskt i särklass ett roligt ställe att beskåda, gärna när man själv är spiknykter, tjejerna åmar sig i minimala linnen och killarna vet inte riktigt var de ska fästa blicken: på de enorma urringningarna eller de enorma teveskärmarna? Jag och en kompis gick dit och fuldansade en gång. Överdrev alla poser som Britney och Jessica Simpson EVER skulle kunna tänkas hitta på. Respekten lyste i de andras ögon och runt oss på dansgolvet backade folk och en del utbrast: "YEAH!"
Vi gick hem sen, för som du skrev kanske man inte ska sitta och gabflabba åt folk som faktiskt tycker att det är ett bra ställe...

*Emma* sa...

Det är underligt, mycket underligt, det där stället. Det jag fortfarande undrar är om jag någonsin kommer kunna gilla ett sånt ställe igen, som ja gjorde när jag var 18..? Kanske missar man något fantastiskt? Jag betvivlar det, men man vet ju aldrig. Jag saknar dej idag gumman. Kommer du upp nå snart?

Lajnia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
*Emma* sa...

varför tog du bort din kommentar?!!

Linnea sa...

Efter jul, my friend, efter jul. Och då vill jag jättegärna hänga med dig! Var in på Café 60 idag, visst var det det fiket du gillade? Supermysigt anyway. Fik = bra. O'learys * nej.
Kram!

Linnea sa...

sorry, strulade lite :)

*Emma* sa...

Ja, café 60 e riktigt bra skit!! Älskar faktiskt det stället helt enormt mycket... Efter jul you say! Då får det bli rödvin och nerbäddning och get-together-again