söndag 9 november 2008

Herre Gud?

Munkar och präster som slåss? Som tar till krucifix och kors och bankar skiten ur varandra? Ja, man ska aldrig tro att man har sett allt.
Präster som kommer flygandes genom luften i en karatespark, nån munk som snabbt ger en annan ett knytnävsslag i huvudet och sen springer undan och gömmer sig lite likt en 7-åring.
Vad hände med att vända andra kinden till? Kärleksbudskapet?
Jag är inte troende själv, och då kanske man inte ska uttala sig om nått som människor känner så starkt över kan vissa tycka. Men lika mycket att religion kan frälsa människor, göra dom lyckliga och finna kärleken till något större än sig själv, så kan det vara källan till total ondska.
Jag säger inte att slagsmålet är klar ondska. Det jag säger är att kan 110 år gamla präster slåss med 15-åriga munkar i en kyrka, då förstår jag hur det kan komma sig att människor bombas i småbitar av fundamentalister, oavsett religionstillhörighet.

Samtidigt kan ja inte låta bli att sitta och fnissa när jag ser bilderna på nyheterna. Det är ju galet komiskt, tragiskt och pinsamt.
Ingenstans på nätet hittar jag någon artikel om vad som faktiskt hände, eller vad de olika sidorna säger om saken... Mediasverige är inte tillräckligt snabbt. Men men, vi lär höra mer om detta.

Inga kommentarer: