fredag 20 juni 2008

planka-ångest

I morse när jag var på väg t jobbet och hoppade på vid Liljeholmen tänkte jag att "äh, det är inga vakter ute så här tidigt, jag åker längst bak" trots att man inte ska göra det när man plankar. Och vad tror du då händer?
Jag kommer in i vagnen, tränger mej förbi ett par män som står upp och snackar med ett par tjejer. Precis när dörrarna har stängts och jag satt mej inser jag att det är kontrollanter, bara 1½ meter ifrån mej. Jag reser mej lite diskret och börjar gå framåt i vagnen. Dock ser jag då att lite längre fram står ytterligare två. Jag är alltså mitt i orkanens öga, mitt i stillheten innan kaos, sekunder innan katastrof. Adrelaninet pumpar ut och jag försöker se cooool ut. Sätter mej ned igen och har lite koll på de två herrarna som står närmst, och de sneglar lite på mej, men koncenterar sig på de tjejer som de uppenbarligen precis tagit fast.
En station senare, Aspudden. Jag ställer mej upp, ser oberörd ut och går av. Börjar gå mot rulltrappan, dörrarna stängs och t-banan åker iväg. Är på väg att stanna och sätta mej ner då jag slänger en blick bakom mej och inser att: Självklart har även kontrollanterna gått av på denna station, med de tjejer som de tagit fast. Om jag alltså bara hade haft mer is i magen hade jag kunnat åka vidare helt lugn. Nu måste jag istället gå upp till luckan, köpa en biljett, åka ner igen och vänta på nästan tåg som går om hela jäkla 14 min. Väl nere igen vid spåret möter jag kontrollanterna, och de kollar oooerhört misstänksamt på mej. Jag tittar ner nöjt på min inköpta biljett, och inser att jag fått en ungdomsbiljett! Det skulle alltså räcka att de frågar efter mitt födelsedatum och så kan de ta mej med ändå!! Dom kan nämligen kolla upp födelsedatum med mobilnr o grejs. Åter igen adrenalin! Och nu börjar jag bli förbannad. Jag blir sen till jobbet, jag har fått pröjsa biljett, jag hade kunnat sitta kvar från början och nu kan jag åka fast ändå!
Men klarar mej tack vare de stackars stackars tjejerna som såg helt förstörda ut.
Idag blev jag medlem på planka.nu
Satsar på att slippa köpa biljett mer i sommar. SL - You won´t get my money!! moahaha

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är ju helt galen men underbar det var ju som att läsa ett drama. Vi står här och skall snart ge oss iväg till Sturup, hoppas du får en go vecka, vi hörs.
Pa