lördag 21 juni 2008

Midsommar

Denna svenska tradition då små barn hoppar som små grodor runt en stor fallossymbol som befruktar jorden, då karlar blir så fulla att de slår sina kvinnor, då våldtäkter, misshandel och förstörelse äger rum, maten blir dyrare och det händer fler olyckor på vägarna eftersom det är ett jäkla resande. Stressen och hettsen över den perfekta midsommaraftonen gör att det blir en katastrofal kväll för många unga och fullast vinner.
Ja, vilken trevlig liten högtid vi har.
Själv dissade jag alltihop. Åt varken sill, nypotatis, gräddfil eller gräslök.
Istället åt jag pasta och fiskpinnar, åkte jag hem till Mini, drack öl me honom medan hans flickvän kollade på, lyssnade på rock och diskuterade musik och lite politik. Sen for jag o Mini t Medusa, drack öl och Fernet Mentha, blev lite runda under fötterna. Fick träffa Jeppe som jag inte sett sen i julas eller ännu senare, sjukt kul! Och sen åkte vi hem på varsitt håll. Glada, berusade, trötta.
För mej en alldeles utmärkt fredagkväll.
Midsommarafton. Ska det firas ska det vara med alla de närmaste i någons trädgård och utan press. Inte bara för att..
Snart, jobb. Och det känns helt ok.

Inga kommentarer: