onsdag 18 juni 2008

Mycket nu

Ja, det blir många inlägg nu. Men det blir så när man varit borta så länge. Läs eller strunta i det, jag måste skriva av mej!

Jag tror jag måste söka hjälp mot min mörkrädsla. Nej, det är inte för att det ska låta snyggt som jag i min beskrivning av mej själv skriver att jag älskar svart men är rädd för mörkret. Jag är mörkrädd på riktigt.
Och inte på ett sånt där gulligt sätt att jag e lite rädd för spöken eller så. Nej nej.
Här snackar vi tjejen som inte gillar sin lgh eftersom man kan gå runt den. Det finns alltså två ingångar till mitt sovrum. Charmigt säger vissa, fruktansvärt säger jag. Det betyder att jag inte kan börja i ena delen av lägenheten, leta igenom alla skrymslen och vrån efter nått som vill mej illa, komma till slutet som är min säng och veta att där inte finns nått. Här kan man springa runt. Skit. Dessutom är det ett gammalt hus så mängden stora garderober och skafferier är många. Mysigt säger du? Nej säger jag. Det betyder att där kan man gömma sig, och det tar lång tid och mycket ork att vara beredd på döden varje gång man öppnar ett skåp. Och eftersom det är ett gammalt hus är det trägolv. Dom låter. Inte bara så där mysigt när man går på dom. Nej. De knarrar lite som de vill när dom vill det. Knäpper, knarrar, låter konstigt. Fotsteg. För mej. Och sen har jag bara dörr till ena ingången till mitt rum. Åt andra hållet är det ett skynke. Där kan man smyga! Och tjejen som bor här hade lämnat ett fönster liiite liiite öppet innan hon for. Visst visst, jag bor på andra våningen, men so what? Det finns stegar som når upp. De kan vatt flera som hjälpts åt.
Jag kan hålla på så här i evigheter. Komma på sätt att komma in, ställen att gömma sig på, hur man kan gå till väga.
Fastän jag mentalt hela tiden övertygar mej om att jag är mer trygg här än när jag går ensam hem mitt i natten (då e jag oftast inte alls rädd) och att jag intalar mej att jag inte är mörkrädd, så märker jag när jag börjar gå tyst. Smyga och inte sjunga med i låtarna som jag annars alltid iag nynnar med i. När jag inte vill störa det där möjliga kansket som finns här. För att det inte ska veta riktigt vart jag är. Jag märker direkt på mina egna rörelser att det kan bli en låååång natt. Att det kan bli lampa tänd och stirrande rakt framför mej i timmar tills jag deckar av trötthet.
Ja fan, söka hjälp. Det börjar bli ett måste. Och nu förstår jag varför jag trivs så bra i korridor. Eller med nattsällskap. Jag förstår nu varför jag somnar som skönast när jag hör människor sitta och prata i rummet intill, som hos mor o far när man var mindre. Att jag kan somna direkt när grannen har fest. Jag tål inte tystnaden, för jag hör så mycket i den. Varje liten nyans blir tre gånger så stor av ett litet knäpp från kylen.
Detta är första natten i mitt sommar-hem helt ensam. Kan bli intressant.
Så att ehh....
God natt då rå!

3 kommentarer:

Anonym sa...

gumman usch o fy för mörkerrädsla. är precis likadan, men då ska du observera att jag är det i min egen lägenhet, där "kunna gå runt hela lägenheten"- fenomentet som bekant existerar. sover alltid med lampan tänd om fridi är borta. ja, precis, just 23 fyllda ja..hm.

och du pullan, spraya hårspray på golvet, lr typ längs med listerna, då blir det typ klibbigt då borde dom fastna i det så slipper du kliva på de kräkframkallande äckel päckel fiskarna, lr så har du en "döda silverfiskar fest", be dina vä'nner sova över i omgångar och säg att det enbart finns plats på toan, så får dom sitta där med tändlampa, så slipepr du bli orolig när du ska slå din morgonstråle...=)...

ni verkar haft loooovely på hultan!.. så jävla bra!

Puss och kram/Linn

lång kommentar... jaja..=)

*Emma* sa...

Linnan söt, jag vet. Somnade me med lampan tänd i natt, 22 år fyllda. Men what to do? Men det gick bättre än vad jag trodde.. Varje gång det knäppte från köket tänkte jag "kylskåp" och från vardagsrummet "golv".
Sprayade igår faktiskt :) minns vi gjorde det i Polen. Men det där med festen låter me riktigt bra, ska tänkas över... vill du komma hit?

Hultan var så jäkla bra att ja e lite lessen att det är över, av många orsaker....

Gillar långa kommentarer :) Saknar dej babe! Pussar

elenor sa...

Woo lejdi! Verkar som att du haft det kalas på hultan! Jag som HATAR tält och lera blir typ sugen ju... jag har Arvika snart, men jag ska försöka att inte bo i den allra värsta geggan iallafall... Men du, angående mörkrädsla: det är ju DÄRFÖR det är bra att bo i norrland. Iallafall på somrarna :)