söndag 17 maj 2009

Palestina so far

Igar morse kom jag fram till jerusalem. Var val framme vid Damaskusporten vid halv 5 pa morronen, och syster motte upp mej. vid den punkten var vi bada sa glada att jag var framme att ingen var trott. istallet for att ga o lagga oss stannade vi uppe, at falafel till frukost och borjade traska runt. fram till 11 gick vi runt i gamla stan, gick Via Dolorosa (den gata dar jesus bar sitt kors), motte trevliga manniskor, gick till taltet dar manniskor har protesterat mot bosattningar i flera veckor men de var borta (taltet var kvar men inge folk vilket var sjukt underligt!!) och gick upp pa Olivberget och besokte kyrkor, vackra tradgardar och ja, hade det bra helt enkelt i varmen (igar var det val 30 grader eller sa i solen). vid 11 blev lite trotta sa tog en siesta i ungefar 2 timmar nar det var som varmast. Da hade jag varit vaken 27 timmar sa va ratt sliten.

pa eftermiddagen tog vi det ganska lugnt. vi gick utanfor gamla stan och till de israeliska kvarteren, at mat o drack ol. gott o skont att komma bort lite fran myllret. somnade vid 9 pa kvallen haha sjuuukt trotta efter att verkligen ha besokt i stort sett hela gamla stan vilket at valdigt stort!

idag gick vi till Klipp mosken. Far ju inte komma in men gick i tradgarden och tog kort pa den otroligt vackra byggnaden som man far lite pytteskinn av att sta sa nara. efter det hamtade vi vara vaskor och tog en buss till Betlehem. min forsta check point men en fin sadan eftersom mycket turister gar igenom dar. fick se folk som inte kom igenom, manniskor som det tog lang tid for att komma igenom bara for att soldaterna kunde lata det ta lang tid och sa vi, som i stort sett tog en liten promenad igenom. Det ar ganska tydligt vart gransen gar pa folk o folk har!

nu har vi precis kommit fram till det hostel vi ska sova pa i natt o har jobbar syrrans van shadi, det ar han vi sitter o vantar pa nu.
galet varmt ute. Gick i stekhet sol nu vid kl 12 me vara vaskor bara for att jag ville ta kort pa banksys streetart, latt vart!!!!! kunde inte sluta le efter att jag fatt foto pa favorit verket dar en flicka visiterar en soldat. far lagga upp bilder sen..

nu racker det, far se nar jag har tid eller lust att skriva nasta gang. kanske snart eftersom har finns datorer dar vi ska bo.

jag har det iaf underbart och hemskt och harligt och blir forbannad och allt pa en gang. som det ska vara.
Idag ska vi forresten se ifall det ar nagon massa i Fodelsekyrkan som vi kan besoka. hade vatt coolt faktiskt.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Åh vad roligt för er! Ja, Banksy är king, och jag vet vilken streetart det är, och den är så jäkla bra! :)

Ta hand om er!

Anonym sa...

gah vad ni får uppleva saker! Allt i en salig blanding, jag vill också! låter as coolt med alla religiösa ting/platser. Mäktighet trots ateist tillstånd.

Puss pullan! //Linn