söndag 10 augusti 2008

Palestinaschjal

Ja, nu har det hänt. Nu har mode världen åter igen ändrat riktning o gett sig på en ny subkultur, de alternativas mode, det som folk burit o blivit spottade på för att de står för eller tycker är fint. Nu kan man köpa Palestinaschjal på H&M.
Jag funderar på att gå in på vartenda H&M i hela sthlm, gå fram till kassörskan och fråga vad hon/han står i Palestinakonflikten. Vad hon/han anser bör göras i Israel. Jag ska fråga vad H&M har för argument och hur de har tänkt. Får jag ett "jag vet inte" ska denna person få sig en sådan uppläxning att den kommer gå till sin chef och beee om att dom ska ta bort schjalarna.. När jag vatt på alla H&M ska ja börja om igen från början, fast med en ny kassörska. Jag ska få dom att antingen kolla upp vad detta klädesplagg betyder eller att iaf fundera över modevärlden och vad den gör med symboler. Vad modeskapare lär den gråa massan. För nu kan man inte veta om den som har en sån schjal på sig vet vad det är den bär. Man vet inte var den står politiskt. Man vet inte om det är en man kan lita på eller inte. Jag menar, hur ska borgarbrackorna och säkerthetsvakterna göra nu när de inte kan skilja på folk o slödder? Hur ska de agera nu när de inte vet om personen kanske bär schjalen för att kunna dölja ansiktet vid möjlig stöld/skadegörelse/högljuddhet eller kanske bara för att modevärlden har sagt till den att den SKA göra det?
Ja, det är hårda tider som väntar. speciellt för kassörskorna i sthlm.

1 kommentar:

Jenny sa...

Åh, skitbra skrivet Emma! Jag är helt och hållet med dig! Jag ska stödja dig i kampen att fråga alla kassörskor! Absolut! Tyvärr har vi ingen H&M i Kiruna så jag får göra det i tankarna istället. :)