fredag 15 februari 2008

Jag lovar & svär (mest)..

..att nu är det slut på tramset.
Nu är det dags att bli ordentligt självständig och inte längre tro att någon annan ska kunna ge en något hos en själv som man inte redan har.
Jag lovar & svär att nu ska jag inte längre leva mitt liv i sökande efter en andra hälft.
Jag ska nu sluta att leta efter en man som ska "rädda" mej.
Jag ska vistas bland människor på barer, skola, affären och bara vara där.
Jag behöver bara mej själv.

"Hur saker & ting är bör inte vara avgörande för hur saker & ting borde vara"

"/../mycket senare, i ensamheten, när man med brunfläckade händer bläddrar i minnena börjar det klarna, när askan kallnat, när alla de sörjande har avlägsnat sig och alla som skall förklara äntligen tystnat, när man ser sig omkring och märker att det egendomliga ljusfenomenet vid horisonten faktiskt är gryningen, Venus som lyser över den lugna vattenytan, ensam och värdig som en liten kristalldroppe, och alls inte domedagen - bara morgondagen. Morgonen: skimrande och klar."

(Rädslans geografi, av Anja Snellman, först sid 247 sedan 412, min kursiv.)

Inga kommentarer: